Waarom deze pagina's

Naar aanleiding van het adviesrapport van Curriculum.nu, in opdracht van minister Slob, dat is uitgebracht op 10 oktober 2019, hebben de vakgroepen levensbeschouwing en maatschappijleer op de HBM deze website ontwikkeld. In het rapport staat onder andere dat  het belangrijk is dat er meer aandacht wordt besteed aan burgerschap in combinatie met mediawijsheid. (Lees het artikel dat de NOS weidde aan dit rapport) Digitalisering maakt een groot onderdeel uit van dit type burgeschapsonderwijs, en daarom vonden wij het alleen maar passend om deze stof digitaal aan te bieden.

Doeslstellingen van dit project

Dit project is bedoeld om:

1. De leerling te leren hoe zij betrouwbare bronnen kunnen herkennen.

2. De leerlingen in staat te stellen zich bewust te wapenen tegen nepnieuws.

3. De leerlingen in staat te stellen zich bewust te wapenen tegen manipulatie vanuit de media en reclame.

4. De leerlingen inzicht te geven in complottheoriën.

 

Media is overal

Media is overal en kom je steeds meer tegen. En waar je vroeger maar een klein aanbod had in media kun je tegenwoordig zelf op zoek naar alle soorten media via internet. Dit betekent echter wel dat je een geheel aan vaardigheden nodig hebt om daarmee om te kunnen gaan! En daarvoor is deze website ingericht. Deze website is gemaakt voor en door de HBM in Heemstede om jullie als leerlingen om te leren gaan met het enorme aanbod aan media om je heen. 

 

Wat is nepnieuws?

Opbouw van de Site

Op deze site vind je verschillende pagina's. Al deze pagina's behandelen een onderwerp dat gaat over nepnieuws. Er is op al deze pagina's informatie terug te vinden en natuurlijk opdrachten die je moet doen om deze informatie te verwerken. Je docent geeft aan of je zelf mag kiezen welke pagina's je doorloopt, of dat er pagina's verplicht zijn gesteld. 

Wat was de opdracht ook alweer?

Maak in een Word-documet de opdrachten van het kopje "omgaan met bronnen" en één ander kopje naar keuze. Schrijf dit als volgende op (voorbeeld)

Omgaan met bronnen

Opdracht 1 ...

Opdracht 2...

 

Complottheoriën

Opdracht 1...